σε νεοέλληνες φιλοσόφους

Δευτέρα 15 Ιανουαρίου 2018

Τσιαντής Γιώργος

Γιάννη Τζαβάρα



ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ ΣΕ ΝΕΟΕΛΛΗΝΕΣ ΦΙΛΟΣΟΦΟΥΣ




Γιώργος Ι. Τσιαντής (1968-2010)



Τελευταία ενημέρωση του Αφιερώματος: Μάιος 2016


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ:
Ι. Βιογραφικά
ΙΙ. Δημοσιεύματα
ΙΙΙ. Κείμενα για τον Γιωργο Ι. Τσιαντη






Ι. Βιογραφικά


Ο Γιώργος Ι. Τσιαντής γεννήθηκε στη Χελιδόνα Ευρυτανίας το 1968. Φοίτησε στο Τμήμα Φιλοσοφίας, Παιδαγωγικών και Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών με επιλογή την κατεύθυνση της Φιλοσοφίας. Συνέχισε με μεταπτυχιακές σπουδές στο ίδιο Τμήμα και αναγορεύτηκε διδάκτωρ Φιλοσοφίας το 1996 χάρη στη διδακτορική διατριβή: «Ακρασία, χρόνος, ήθος: Φιλοσοφική προσέγγιση του προβλήματος των ναρκωτικών».
Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα: «Ηθική και πολιτική φιλοσοφία, θεωρία της γνώσης, επιστημολογία και φιλοσοφία της τεχνολογίας, αρχαία Ελληνική φιλοσοφία, φιλοσοφία της παιδείας, θέματα εφαρμοσμένης ηθικής, σχέσεις ηθικής και οντολογίας».
Από το 1998 και εξής δίδαξε Φιλοσοφία και Κοινωνιολογία της Παιδείας στην Ανώτατη Σχολή Παιδαγωγικής και Τεχνολογικής εκπαίδευσης (= ΑΣΠΑΙΤΕ) Αθηνών καθώς και Φιλοσοφία της τεχνολογίας στο μεταπτυχιακό πρόγραμμα του Τμήματος Γενικής Τεχνολογίας (= ΓΕΤΕ) της ίδιας Σχολής. Δίδαξε επίσης στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Κατά τα έτη 2002-2004 πραγματοποίησε μεταδιδακτορική έρευνα στον Τομέα Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου Αθηνών ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών με θέμα «Τεχνική και σύγχρονη δημοκρατία».
Πέθανε αιφνίδια από ανακοπή καρδιάς το 2010 σε ηλικία 42 χρονών.



ΙΙ. Δημοσιεύματα

1.    «Ακρασία, χρόνος, ήθος: φιλοσοφική προσέγγιση του προβλήματος των ναρκωτικών. Περίληψη της [διδακτορικής] διατριβής». Ελληνική Φιλοσοφική επιθεώρηση 13 (1996), 308-312.
2.    Εισαγωγή στη Φιλοσοφία. Σημειώσεις Παραδόσεων. ΑΣΠΑΙΤΕ, Αθήνα 1998.
3.    «Το παιχνίδι των αναγκών – Στα όρια της αυταπάτης». Κριτική παρουσίαση του βιβλίου του Ivan Illich: Για τις ανάγκες του ανθρώπου σήμερα (εκδ. «Νησίδες», Σκόπελος 1999). Στην εφημερίδα Ορθοδοξία 21ος αιώνας, 3 (Δεκέμβριος 1999), 42.
4.    «Μεταξύ ρεφορμισμού και επαναστατικότητας: Το ζήτημα της πολιτικής παρέμβασης και το πρόβλημα της μεθόδου – Μια αναπάντητη πρόκληση». Πολιτικό δοκίμιο, μέρος του οποίου υπό τον τίτλο «Μια διαφορετική πρόταση για τα ΜΜΕ» δημοσιεύτηκε στην εβδομαδιαία εφημερίδα Πριν 438 (10 Οκτωβρίου 1999), 18.
5.    «Θεωρία του χάους». Στο ένθετο «Millennium 2000» της εφημερίδας Ορθοδοξία 21ος αιώνας, 3 (Δεκέμβριος 1999), 5.
6.    «Η έννοια της ιστορικότητας στον Martin Heidegger ως ορίζοντας ερμηνευτικής και αυτογνωσίας». Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 17 (2000), 124-142.
7.    «“O Θεός είναι νεκρός”: Ο ευρωπαϊκός μηδενισμός και το πρόβλημα της μεθοδολογικής προσέγγισής του». Θρησκειολογία – Ιερά/Βέβηλα 1  (2000), 57-72.
8.    «Η υποθετική συμβουλή της σύνεσης ως μία εναλλακτική της κατηγορικής προστακτικής ηθική πρόταση». Παρνασσός 42 (2000), 191-202.
9.    «Ορθός λόγος κατά αποκάλυψης: Η εκκοσμίκευση στη νεώτερη φιλοσοφία». Στο περιοδ. Αφιέρωμα (ένθετο της εφημερίδας Ελευθεροτυπία), τεύχος 78 (16 Σεπτεμβρίου 2000), 8-11.
10. «Από το μύθο στο λόγο; Πλανητικές μεταμορφώσεις του κόσμου και του ανθρώπου». Φιλοσοφικό δοκίμιο με αφορμή την κριτική παρουσίαση του βιβλίου του Κώστα Αξελού Μεταμορφώσεις / Κλείσιμο – Άνοιγμα («Βιβλιοπωλείον της Εστίας», Αθήνα 1998). Στην εφημερ. Ορθοδοξία 21ος αιώνας, 4 (Φεβρουάριος 2000), 37-39.
11. «Έχουμε λόγους να “επαναστατούμε”; Ο ρόλος του διανοούμενου στην εποχή της παγκοσμιοποίησης – Ρόλος του ενεργού πολίτη». Κριτική παρουσίαση του βιβλίου του Pierre Bourdieu: Αντεπίθεση πυρών – Λόγοι για την ενίσχυση της αντίστασης ενάντια στη νεοφιλελεύθερη εισβολή («Πατάκης», Αθήνα 1998). Στην εφημερ. Ορθοδοξία 21ος αιώνας, 5 (Απρίλιος 2000), 23-24.
12. «Χρόνος και ψυχότροπες ουσίες – Η υπέρβαση της καθημερινότητας». Στο περιοδ. Αφιέρωμα (ένθετο της εφημερίδας Ελευθεροτυπία), τεύχος 131 (9 Οκτωβρίου 2001), 12-13.
13. «Ο θάνατος στη σκέψη του Μάρτιν Χάιντεγκερ». Θρησκειολογία – Ιερά/Βέβηλα 2 (2001), 169-183.
14. «Το αίτημα της θεμελίωσης της ηθικής στην εποχή της πληροφορικής και της βιοτεχνολογίας». Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 19 (2002), 293-324.
15. «Η μεταφυσική της πληροφορίας και η αναγκαιότητα μιας άλλης οντολογίας». Στο: Βουδούρης, Κωνσταντίνος (Επιμ.): Ρητορική, επικοινωνία, πολιτική και φιλοσοφία. «Ιωνία», Αθήνα 2002, 272-296.
16. «Ποια ηθική; Για ποιους πολίτες; Η διαπλοκή ηθικής και πολιτικής στη σκέψη του Σωκράτη». Θρησκειολογία – Ιερά/Βέβηλα 3 (2002), 7-22.
17. «Θρησκευτικότητα και Μεταφυσική στο έργο του Χρήστου Μαλεβίτση». Θρησκειολογία – Ιερά/Βέβηλα 4 (2003), 23-32.
18. «Το αίτημα της άμεσης δημοκρατίας στην εποχή της παγκοσμιοποίησης – Προς μια ηλεκτρονική ή εικονική δημοκρατία;». Στο: Βουδούρης, Κων/ντίνος (επιμ.), Πόλις, κοσμόπολις και παγκοσμιοποίηση, «Ιωνία», Αθήνα 2003, 301-324.
19. “The Request of Direct Democracy in the Era of Globalization: Towards an Electronic or Virtual Democracy?”, in: Boudouris, Konstantine (ed.), Polis and Cosmopolis: Problems of a Global Era – Vol. II, Ionia Publications, Athens 2003, 165-176.
20. «Λόγοςαίσθημα και ενσυναισθητική κριτική θεώρηση της αισθητικής του Hume ως μια δυνατότητα διαλεκτικής υπέρβασης του σκεπτικισμού του». Παλίμψηστον, Β’ περίοδος, Τόμος 18, Ηράκλειον Κρήτης 2003, 17-28.
21. Φιλοσοφία και τεχνολογία: Δοκίμιο οριακής οντολογίας. «Έλλην», Αθήνα 2004.
22. «Παιδεία και Δημοκρατία – Από τον Καστοριάδη στον Πλάτωνα και από τον Πλάτωνα σ’ εμάς». Στο: Μαραγγιανού, Ευαγγελία (Επιμ.), Φιλοσοφίας αγώνισμα – Μελέτες προς τιμήν του καθηγητού Κωνσταντίνου Βουδούρη, «Ιωνία», Αθήνα 2004, 625-657.
23. «Φυσικό και τεχνητό: Μεθοδολογική διάκριση ή οντολογικό πρόταγμα; – Προς μια μεθερμήνευση του αριστοτελικού παραδείγματος». Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 61 (2004), 59-69.
24. «Το μέλλον της φιλοσοφίας και η φιλοσοφία της τεχνολογίας». Στο: Βουδούρης, Κωνσταντίνος (επιμ.), Αντιλήψεις για τη φιλοσοφία – Από τους προσωκρατικούς μέχρι σήμερα. «Ιωνία», Αθήνα 2004, 276-287.
25. “The Future of Philosophy and the Philosophy of Technology”, in: Boudouris, Konstantine (ed.), Conceptions of Philosophy – Ancient and Modern. Ionia Publications, Athens 2004, 387-395.
26. «Η έννοια της βίας ως προπολιτικού στοιχείου στην αρχαία ελληνική διανόηση». Θρησκειολογία Ιερά/Βέβηλα 5 (2004), 103-115.
27. «Η οντολογική θεμελίωση των οικονομικών αντιλήψεων του Αριστοτέλη και η πολιτική ως πρόταγμα». Στο: Βουδούρης, Κ. & Μαραγγιανού, Ε. (επιμ.), Φιλοσοφία, ανταγωνιστικότητα και αγαθός βίος. Τόμος Α΄, «Ιωνία», Αθήνα 2005, 360-382.
28. Κριτική παρουσίαση του βιβλίου: Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Αθανασία, Συστήματα καλών τεχνών στη νεοελληνική αισθητική («Καρδαμίτσα», Αθήνα 2002, 276 σελ.). Στο: Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση, 64 (Ιανουάριος 2005), 83-89.
29. Θεωρία της γνώσης. Σημειώσεις Παραδόσεων, ΤΕΙ Αθηνών, Αθήνα 2006.
30. «Εκλείψεις του λόγου και είδωλα πολιτισμού: γνώση, τεχνική, αξίες και παγκοσμιοποίηση». Στο: Βουδούρης, Κωνσταντίνος (Επιμ.): Η φιλοσοφία του πολιτισμού. «Ιωνία», Αθήνα 2006, 226-235.
31. «Η έκλειψη του όντος – Για μια οντολογικά θεμελιωμένη γνωσιοθεωρία». Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 70 (2007), 26-65.
32. «Είναι, ισχύειν και αξίζειν: Το αίτημα της οντολογικής θεμελίωσης των αξιών στην εποχή της οικουμενικότητας». Στο: Βουδούρης, Κ. και Μαραγγιανού, Ε. (επιμ.), Αξίες και δικαιοσύνη στην εποχή της οικουμενικότητας. «Ιωνία», Αθήνα 2007, 250-261.
33. Η μεταφυσική των ναρκωτικών: Δοκίμιο εφαρμοσμένης ηθικής. «Εκδόσεις Πανεπιστημίου Λευκωσίας», Λευκωσία 2008.
34. «Μεταξύ επιστημολογίας και οντολογίας: Το φάντασμα της καθαρής γνώσης και οι προκλήσεις της σύγχρονης τεχνοεπιστήμης». Στο: Σφενδόνη-Μέντζου, Δήμητρα (Επιμ.): Φιλοσοφία των επιστημών. «Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης», Θεσσαλονίκη 2008, 335-343.
35. «Παιδεία χωρίς παιδιά, πολιτική χωρίς πολίτες: εκπαιδεύοντας κοσμοπολίτες ή ‘υπηκόους’ μιας μεταμοντέρνας οικουμενικής συνθήκης;». Στο: Βουδούρης, Κωνσταντίνος (επιμ.): Παιδεία: Η εκπαίδευση στην εποχή της οικουμενικότητας. «Ιωνία», Αθήνα 2008, 362-380.
36. «Ο ρόλος της αρχαίας οντολογίας στη θεμελίωση των ορίων της σύγχρονης τεχνοεπιστήμης». Στο: Βουδούρης, Κωνσταντίνος – Γεωργοβασίλης, Δημοσθένης (Επιμ.): Η ελληνική φιλοσοφία και τα προβλήματα της εποχής μας. «Ιωνία», Αθήνα 2009, 284-295.
37. «Ηθικά διλήμματα στον κυβερνοχώρο: ασύμμετρη ελευθερία και το αίτημα θεμελίωσης μιας παιδαγωγικής της ηθικής υπευθυνότητας». Στο: Σακελλαρίου, Μαρία – Ζεμπύλας, Μιχαλίνος – Πέτρου, Αλέξιος (Επιμ.): Ηθική και εκπαίδευση: διλήμματα και προοπτικές. «Κριτική», Αθήνα 2010, 153-179.
38. «22ο διεθνές συνέδριο φιλοσοφίας: Η φιλοσοφία του περιβάλλοντος – Η φύση και τα κρίσιμα περιβαλλοντικά θέματα κατά τον 21ο αιώνα. Καλαμάτα: 16-21 Ιουλίου 2010». Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 27 (2010), 351-355.
39. «Από την κοινωνία του θεάματος στην εικονική δημοκρατία: ανιχνεύοντας τους μετασχηματισμούς του σύγχρονου πολιτικού υποκειμένου». Ελληνική Φιλοσοφική Επιθεώρηση 28 (2011), 47-66.
40. «Φύση, τεχνική και πολιτική: αναζητώντας τα όρια της πόλης». Στο: Βουδούρης, Κωνσταντίνος (Επιμ.): Φιλοσοφία, τέχνη και τεχνολογία. «Ιωνία», Αθήνα 2011, 256-274.
41. Τεχνική και σύγχρονη δημοκρατία. Όψεις της πολιτικής φιλοσοφίας της τεχνολογίας. «Ιωνία», Αθήνα 2012.
42. «Κοινωνική οικολογία και οριακή οντολογία: σκιαγραφώντας τις οντολογικές προκείμενες του ριζοσπαστικού προτάγματος του Murray Bookchin». Στο: Βενετή, Μαρία – Βουδούρης, Κωνσταντίνος (επιμ.): Θέματα σχέσεων, πολιτικής, οικονομίας και περιβαλλοντικής φιλοσοφίας. Ηλεκτρονικό βιβλίο, «Ιωνία», Αθήνα 2014.

Πηγές:








 

ΙΙΙ. Κείμενα για τον Γιώργο Ι. Τσιαντή

1.    Πατέλης, Δημήτρης Σ.: Βιβλιοκρισία στο: Γιώργος Ι. Τσιαντής, Φιλοσοφία και τεχνολογία: Δοκίμιο οριακής οντολογίας. («Έλλην», Αθήνα 2004). Ουτοπία 72 (2006), 177-182.
2.    Τσιαντής, Κώστας Ν.: «Στου χωριού την εκκλησία». Χελιδόνα, 15 Δεκεμβρίου 2010.
3.    Λάσκαρις, Μπάμπης: «Κι ένα ερώτημα εμπνευσμένο από τα γραπτά του Γιώργου Ι. Τσιαντή». 7 Ιανουαρίου 2012.